Pracovní list je možné využít jednak při výuce o atmosféře, počasí a podnebí, nebo jako podporu při výuce regionální geografie Afriky. Žáci jsou vedeni k samostatnému získávání a analýze informací.
Poznámky, které vycházejí z mé zkušenosti učitele na gymnáziu, didaktika geografie a ze studia zahraničních zdrojů pro zeměpis/geografii. Moje poznámky mají charakter doplňující (nikoliv kritický):
> při vysvětlování klimatu se dostávám do 'konfliktu' Halleyův model atmosférické cirkulace (část Hadleyova buňka) a Alisovova klasifikace klimatu založená na pohybu vzdušných hmot (+ fronty mezi nimi), který lze vysvětlit 'zdánlivým pohybem Slunce' mezi obratníky (náklon osy rotace Země). Alisov se mně dobře hodí pro vysvětlování tropických cyklonů a nebo pro putující cyklony v mírných zeměpisných šířkách (včetně Česka)
> u vlivu rotace Země na směřování pasátů používám důsledně termínu Coriolisova síla
> u pasátů poukazuji na aglický termín 'trade winds' (jeho stálost ve směru a v proudění) v souvislosti na velké zeměpisné objevy a následný vliv na evropskou kolonizaci světa (i Afriky), která se odehrávala na plachetnicích
> u Afriky důsledně používám charakteristiky (klimadiagramy) z opačných míst vůči rovníku. Zdůrazňuji tím 'zrcadlový' obraz přírodních jevů (cirkulace vzduchu - pasáty, klima, vegetační pásy atd.)
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.