Dvoustranný pracovní list umožní žákům číst překlad původního textu z kroniky tak řečeného Fredagara a touto cestou je přivede k Sámově říši. Čtení pramene je pro žáky poměrně náročné, ale při uplatnění zásad čtení obtížného textu ("kruhové" čtení, systém poznámek atd.), popřípadě při práci ve skupinách je výsledek vždy překvapivě dobrý. List je používán při výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ.
Díky za komentář, odpověď na všechny Vámi položené otázky je z mé strany jednoznačná: nepotřebuje a nemusí. Podle mého by si žák mohl (na chvíli :-)) zapamtovat to, co je napsáno v odstavci "Zapamatuj si". Nic víc.
Pracovní list nemá v žádném případě sloužit k "memorování". Cíl je v samotné činnosti (nácvik čtení náročného historického pramene, umění mu porozumět, vytáhnout informace), a v neposlední řadě také ve zjištění, kde se vlastně ty učebnicové dějepisné údaje berou.
Otázky k textu jsou proto pouze cvičné, jsou to zkrátka věci, které lze asi tak nejsnadněji vyčíst. Nejsou určeny k memorování (i když Vás ubezpečuji, že nakonec jediné, co si žáci ještě po roce o Sámovi skutečně pamatují, je právě ten počet manželek :-)).
Ani na chvíli jsem nevěřil, že všechny ty znalosti si musí žáček zapamatovat. Smysleme pracovního listu je vlastní práce s textem a pochopení, že za učebnicí někde v pozadí stojí práce s prameny.
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.