Tento materiál je velmi strohý a schematický. Navíc není podmětem k žádné větší aktivitě. Vytváří v dětech velmi zjednodušené závěry. Problematika středověkého a novověkého života dá na několik knih a spousty diplomových prací a tento pracovní list toto shrne do tří sloupců. Myslím, že by bylo záhodno ve studentech přestat pěstovat zjednodušené a schematizující pohledy.
Zjednodušování a schematizování používají povětšinou totalitní systémy. Studenti na gymnáziu by měli být seznámení s mnohem vrstevnatějšími pohledy na danou problematiku. Pakliže jim předáme předžvíkanou a zjednodušenou pravdu, naučíme je maximálně přijímat informace bulvárního typu. Ideální materiál do spotřební a konzumní společnosti.
Popis pracovního postupu.
Chceme-li na někoho otrávit, připravíme lektvar podle zaručeného receptu. Nejdříve autora zprudka osmahneme ideologickým škatulkováním (totalita), aby bylo hned jasno, co je to za lumpa. Pak pro dobrou chuť okořeníme nějakou líbivou, ale zato nicneříkající frázi (vrstevnaté pohledy), samozřejmě nemusí být čerstvá. Nakonec celé zahustíme moukou hrubkou a ozdobíme listem voňavého pleonasmu (spotřební a konzumní). Nečtěte, prosím, nalačno.
Já Vám úpřímně řečeno vůbec nerozumím. Co jste vlastně chtěl tímto příspěvkem říci? Mím cílem není někoho otrávit, ale zamyslet se, zda podobné schématizující pravdy (zvlášť v dějepise) nejsou politicky řečeno problematické. Opravdu si myslím, že je potřeba dát dětem širší pohled na jednotlivé období... toť vše.
Je samozřejmostí, že se do diskuse nemusím zapojit. Můžu také tento materiál nepoužít, jako nemusím používat další jiné materiály. Je to naše právo. Stejně jako právo na vypnutí televize, když nesouhlasím s jeho programem, nebo jsou mně proti srsti postoje, které tato televize prezentuje. Zároveň tak rezignuji na další možnost, kterou nabízí tento portál, a to pomáhat si růst. Tuto diskusi neberu jako cestu k osočení kolegů, nebo ukázce mojí (ne)dokonalosti, ale jako možnost rozpoutat větší diskusi nad tím co učíme. Zda existuje jiná možnost, jak látku uchopit. Je-li možnost diskutovat, rád ji využiji. Otázka zní, zda je někdo, kdo opravdu chce diskutovat.
Váš komentář
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.